В Україні вибори – найгарячіша пора року. Тут і махінації, і маніпуляції свідомістю. Як зберегти “холодну голову” перед прийдешнім голосуванням – розкажемо у матеріалі kyivyes.com.ua.
Соціологічні опитування стали інструментом маніпуляцій, вважають фахівці. Так, під час виборчих кампаній у ЗМІ починають з’являтися повідомлення, що той чи інший кандидат лідирує за даними анкетування. За пару місяців політик проводить опитування, згідно з яким майже 60% виборців однозначно за нього проголосують.
Серед усієї маси потенційних виборців є люди, що не визначаються зі «своїм» кандидатом до останнього моменту. Відтак, існує ймовірність того, що людина віддасть свій голос на користь лідера передвиборчих перегонів, і вплив цього ефекту може надати йому додатково близько 3-5% голосів. На це і робиться ставка.
Проте, часто виявляється, як раз таки навпаки. Наприклад, у США, згідно з соціологічними опитуванням у президентських перегонах лідирувала Гіларі Клінтон, а переміг Дональд Трамп.
Експерти вважають, що під час проведення анкетування, більшість просто приховувала своє реальне ставлення.
Перевірити чесність опитування – не важко. Достатньо знайти організацію, яка ним займалася. У передвиборчих кампаніях часто фігурують нікому невідомі центри соціологічних досліджень, які ймовірніше за все відкрилися на початку політичних перегонів та провели лише одне опитування.
Проводити соціологічні дослідження – справа не дешева. Переважна більшість опитувань у нашій країні дійсно фінансуються партіями, організаціями, іноді іноземними організаціями. Тому варто враховувати і розрізняти замовні та замовлені опитування.
У практиці соціологічних опитувань бувають випадки, коли замовник подає вже готові результати з метою сфальсифікувати опитування або наполягає на тому, щоб соціологи використали його варіант опитувальника.